طراحی بیلبورد

 

مهم‌­ترین نکات برای طراحی یک بیلبورد تبلیغاتی حرفه‌­ای

حتما برای شما پیش آمده که مشاهده یک بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه در بزرگراه توجه شما را به خود جلب کرده باشد اما تا به حال فکر کرده‌­اید چه نکته‌­ای در طراحی آن باعث جذابیتش شده­‌است؟ به طور حتم طراحی و تبلیغ روی بیلبورد به دلیل فرصت محدودی که برای مشاهده آن وجود دارد باید بسیار هوشمندانه انجام شود.

بسیاری از شرکت­‌ها و کانون‌­های تبلیغاتی هستند که شما می­‌توانید کار طراحی بیلبرد خود را به آن­‌ها بسپارید اما ممکن است قصد داشته باشید این کار را خودتان انجام دهید. در هر دو صورت بهتر است نکاتی را در این‌باره بدانید، این نکات به شما کمک می‌­کند تا بیلبورد مناسب­‌تری طراحی کنید و طبیعتا نتیجه بهتری از تبلیغات خود بگیرید. در این مقاله شما را با 8 نکته مهم در طراحی بیلبورد تبلیغاتی آشنا می­‌کنیم:

 

طراحی بیلبورد

 

 

  1. شناخت مشتریان و مخاطبین هدف
  2. انتخاب متن و تصویر مناسب
  3. نمایش محصول
  4. فونت و اندازه کلمات
  5. استفاده از لوگو و نام برند
  6. استفاده از رنگ‌های مناسب
  7. طراحی ساده و خلاق
  8. تست طرح قبل از اکران

 

 

  1. شناخت مشتریان و مخاطبین هدف

    برای طراحی بیلبورد باید مشتریان و مخاطبان خود را به خوبی تشخیص دهید تا بتوانید پیام و بیلبورد تبلیغاتی خود را متناسب با مشتری هدفتان طراحی کنید. این امر نیازمند شناخت کامل از کالا و خدماتی است که شرکت یا سازمان شما ارائه می‌­دهد. شناخت مخاطب هدف در واقع شما را در انتخاب نوع بیلبورد، مکان نمایش بیلبورد، پیام بیلبورد و نحوه طراحی گرافیکی بیلبورد یاری می­‌کند.

    برای مثال طراحی بیلبوردی که مخاطب آن دانشجویان هستند با بیلبوردی که مخاطب آن پزشکان هستند متفاوت است، و یا تبلیغ بیلبورد بیمه با تبلیغ بیلبورد لوازم خانگی متفاوت است.

  2. انتخاب متن و تصویر مناسب

    با توجه به این که زمان مشاهده هر بیلبورد خصوصا در بزرگراه‌­ها معمولا بین 7 تا 10 ثانیه است، متنی که انتخاب می­‌شود باید به اندازه­‌ای باشد که افراد در این فرصت کم قادر به خواندن آن باشند. استفاده از متن­‌های طولانی و کلمات زیاد به معنی دیده نشدن پیام شماست، پس بهتر است مهم‌­ترین نکات را در کوتاه‌­ترین جملات بیان کنید. تصویری که برای بیلبورد انتخاب می­‌کنید نیز به اندازه متنی که درباره آن می‌­نویسید پراهمیت است. انتخاب تصویر مناسب یعنی تصویری که توجه مخاطب را به خود جلب کرده، احساسات آن­‌ها را نیز درگیر تبلیغات کند و حتی در خاطر مشتری بماند. انتخاب یک تصویر مناسب و جذاب می­‌تواند اشتیاق به خرید را در مشتری ایجاد کند.            

  3. نمایش محصول

    اگر بیلبورد شما با هدف نمایش و یا معرفی یک محصول جدید به اکران در می­­‌آید باید فضای مناسبی را به آن اختصاص دهید. برای نمایش تصاویر محصول، به نوع تصویر انتخابی، اندازه، کیفیت، جزئیات و بزرگنمایی توجه داشته باشید. اگر تصویر انتخابی شما گویا و واضح نباشد و محصول شما را به درستی نشان ندهد، شما فرصت تبلیغاتی خود را تلف کرده‌اید.

  4. فونت و اندازه کلمات

    در انتخاب فونت باید بسیار دقیق و حساس باشید زیرا انتخاب یک فونت اشتباه ممکن است باعث شود متن شما مورد توجه قرار نگیرد و حتی تاثیر منفی در تبلیغات شما داشته باشد. فونت انتخابی بهتر است ساده، بدون شکستگی، ضخیم و اندازه آن نیز درشت باشد.

  5. استفاده از لوگو و نام برند

    لوگو نماد رسمی سازمان یا شرکت شما و تصویری است که مخاطب با آن شما و زمینه فعالیت‌تان را به خاطر می­‌سپارد و با مشاهده مجدد آن را به یاد می‌­آورد. بنابراین استفاده از لوگوی شرکت خود در بیلبورد را فراموش نکنید.البته اندازه لوگو در بیلبورد باید به گونه‌­ای باشد که نه باعث دیده نشدن سایر محتوا شود و نه به گونه­‌ای باشد که خودش دیده نشود. معمولا بهتر است اندازه لوگو یا نام تجاری شرکت شما 1/5 برابر سایر کلمات باشد.

  6. استفاده از رنگ­‌های مناسب

    استفاده از ترکیب مناسب رنگ­‌ها می‌­تواند موجب جلب توجه بیشتر مخاطبان شود. استفاده از ترکیب رنگی نامناسب و یا رنگ‌­های تند و زننده موجب انحراف از انتقال پیام شما ‌می‌­شود. تفاوت رنگ زمینه و متن نیز بر خوانا بودن کلمات و جلب توجه بسیار تاثیرگذار است. یکی از الگوهای رنگ توصیه شده برای این منظور، استفاده از یک رنگ ثابت در پس‌زمینه و یک رنگ مکمل در محتوای طرح است

    ترکیب رنگی سیاه و سفید، سیاه و زرد، سورمه‌­ای و سفید از جمله ترکیب­‌های رنگی مناسب برای طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی است.

  7. طراحی ساده و خلاق

    از مهم­‌ترین نکاتی که در طراحی بیلبورد باید مدنظر قرار بگیرد توجه به سادگی در عین خلاقیت است. پیچیده بودن طرح تبلیغات بیلبورد مانع انتقال مفهوم اصلی می­­‌شود. بنابراین بهتر است در طراحی بیلبورد تبلیغاتی از طرح­‌ها و متن­‌های ساده، صریح و متفاوت استفاده کنید. طرحی که در عین سادگی بتواند پیام شما را به درستی و در کوتاه­‌ترین زمان ممکن به بیننده منتقل کند. باید سعی کنید کمتر صحبت کنید و بیشتر نمایش دهید و حر­ف­ها را در طرح خلاقانه خود بزنید.

  8. تست طرح قبل از اکران

بهتر است زمانی که طرح بیلبورد شما کامل شد و قبل از ارائه و اکران، آن را امتحان کنید. حتی اگر طراحی بیلبورد را به شرکت­‌های تبلیغاتی سپرده‌­اید انجام این کار را به شما توصیه می‌­کنیم. برای امتحان کردن طرح تبلیغاتی ما 2 روش را به شما آموزش می‌­دهیم.

  •       انجام نظرسنجی، طرح پرسشنامه و برگزاری جلسات گروهی با بخشی از مخاطبان. همچنین می­توانید تبلیغات خود را در چند رسانه منتشر کنید و بازخورد آن را بررسی کنید. با دریافت پاسخ از طرف مشتریان شما می­‌توانید نقاط ضعف و قوت طرح و تبلیغات خود را دریافت کنید.
  •      چاپ طرح تبلیغاتی به اندازه کارت ویزیت. شما باید کارت ویزیت چاپ شده را با دست در رو به روی خود نگه دارید. اگر همه‌ی نوشته‌ها و طرح آن به خوبی دیده شد می­‌توانید آن را در مقیاس یک بیلبورد به نمایش در بیاورید. در غیر این صورت بهتر است تغییراتی در طرح مربوطه اعمال کنید.

 

طراحی بیلبورد خلاقانه

 

به طور کلی در طراحی بیلبورد تبلیغاتی باید از پیام‌­­ها و تصاویر تکراری و توضیحات اضافه پرهیز کنید. بهتر است در طراحی  بیلبورد حس کنجکاوی مخاطب را برانگیزید البته این به معنی مبهم بودن طرح یا پیام بیلبورد نیست زیرا پیام مبهم نه­ تنها تاثیر بالایی نخواهد داشت بلکه ممکن است در مخاطب تاثیر منفی برجای بگذارد و این برای شما و برندتان مضر است. فراموش نکنید نباید انتظار داشته باشید بعد از نصب بیلبورد تبلیغاتی مشتریان شما به یکباره چند برابر شوند زیرا تبلیغات بیلبوردی در طولانی مدت تاثیرگذار است ضمن اینکه تاثیر تبلیغات در بیلبورد همواره فروش بیشتر نیست و گاهی نتایج دیگری مثل تقویت برند به دنبال خواهد داشت. به بیان دیگر توجه به این نکات در طراحی، اثربخشی بیلبورد را افزایش می‌دهد.

بینش مدیا آماده ارائه مشاوره به کسب‌وکارها برای طراحی یک بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه و تاثیرگذار است.