تبلیغ در مترو

 

در شهرهای بزرگ و پیشرفته امروز که شلوغی و ترافیک سرسام­ آوری وجود دارد، مترو یا قطار شهری یکی از ارزان‌ترین و سریع­‌ترین روش‌­های حمل و نقل عمومی محسوب می­‌شود. به طوری که می‌­توان گفت در عصر حاضر مترو یکی از مشخصه‌های کلان شهرها به حساب می­‌آید.

در کشور ما هم در شهرهای بزرگی هم چون تهران، مشهد، اصفهان و... مترو روزانه مسافران زیادی را در سطح شهر جا به جا می‌­کند.

در حال حاضر متروی تهران با حدود چهار میلیون سفر روزانه و ۷ خط قطار با بیش از ۱۰۰ ایستگاه، بیشترین، طولانی‌­ترین و پر مسافرترین خطوط متروی کشور را داراست و به یکی از مهم‌ترین سیستم‌های حمل و نقل تهران و حتی ایران تبدیل شده است.

تعرفه تبلیغات در ایستگاه های مترو

 نقشه مترو تهران

نقشه مترو تهران

از آن­جایی که روزانه افراد زیادی مترو را به عنوان وسیله حمل­‌ونقل خود انتخاب می‌­کنند و ممکن است ساعت‌هایی از طول روز در مترو در حال رفت و آمد باشند، فضای مترو فرصتی مناسب برای تبلیغات کسب­‌و­کارها به حساب می‌­آید. تبلیغ در مترو یکی از روش‌­های تبلیغات محیطی در دنیا محسوب می­‌شود که می‌­تواند نقش موثری در رساندن پیام‌­های تبلیغاتی به مخاطب داشته باشد.

در ادامه به بیان ویژگی های تبلیغات در مترو و مزایای آن، انواع روش­‌های تبلیغ در مترو و تعرفه تبلیغات در مترو می‌­پردازیم:

ویژگی­‌های تبلیغات در مترو

از جمله ویژگی­­‌های تبلیغات در فضای مترو عبارت اند از:

  1. روزانه حدود 3 تا 4 میلیون نفر مسافر برای استفاده از مترو در ایستگاه­‌های این سیستم حمل و نقل ریلی حاضر می‌شوند. بنابراین به علت کثرت ترددکنندگان، پیام­‌های تبلیغاتی در معرض دید افراد زیادی قرار می­‌گیرد.
  2. طولانی بودن زمان دیده‌شدن تبلیغ، از مزایای مهم تبلیغات در داخل واگن‌های مترو است. در واقع مسافر مترو یک مخاطب است که باید تا مقصد در قطار بماند و به طور متوسط زمان یک جابجایی با مترو ۱۲ دقیقه است، بنابراین به احتمال زیاد تبلیغ را حداقل یک بار رویت می­‌کند.  برای مثال تبلیغات از طریق دستگیره­‌ها و کتیبه‌­های داخل واگن­‌های مترو که احتمال بازدید فراوانی از طرف مخاطب دارد.
  3. مسافران مترو، ممکن است به کرات در معرض آگهی‌­های تبلیغاتی قرار گیرند. برای مثال فردی که از یک مسیر مترو برای رفت و برگشت به محل کار استفاده می­‌کند در طول یک ماه حدود ۲۰ تا ۴۰ بار با تبلیغات مواجه می‌­شود.
  4. بسیاری از افرادی که از طریق این وسیله به فروشگاه‌­ها می­‌روند تا کالا یا خدمتی را خریداری نمایند، ممکن است به موقع در معرض یک پیام تبلیغاتی در مترو قرار گیرند  و این امر تاثیر مستقیم بر انتخاب ایشان داشته باشد.
  5. از آن جایی که در مترو طیف وسیعی از مخاطبین از قشرهای متفاوت رفت­‌و­آمد می‌­کند، بنابراین توانایی هدف قرار دادن گروه‌­های مشخصی از افراد و امکان گزینش مخاطبان از منظر جغرافیایی، جمعیت شناسی و تجاری وجود دارد.
  6. تبلیغات در مترو نسبت به برخی از رسانه‌­های تبلیغاتی مانند تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات بیلبوردی ارزان­تر است.
  7. تبلیغ در مترو نسبت به بعضی از روش­‌های تبلیغات آفلاین مثل تبلیغ در روزنامه بازدهی بالاتری دارد.

 

انواع روش‌های تبلیغ در مترو

تبلیغ در مترو


مترو فضاهای گسترده، متنوع و در ابعاد مختلف برای تبلیغات دارد. از فضاهای ورودی و خروجی و داخل ایستگاه‌ها تا فضاهای داخل واگن که به کسب و کارها کمک می‌کند فضای مناسب خود را انتخاب کنند. البته قبل از انتخاب لازم است درباره هر یک از این فضاها و ویژگی‌های آن اطلاعات کسب کنید. ما در ادامه این مقاله قصد داریم به ارائه توضیحات در مورد هر یک از این فضاها بپردازیم:

 

 

 

1.تبلیغ در مترو در لایت باکس‌ها:


لایت باکس‌ها یا بک لایت‌ها، فضاها یا باکس‌های تبلیغاتی دارای روشنایی (نور LED) در پس زمینه هستند که اغلب در کنار پله‌های برقی مترو دیده می‌شوند.
مساحت این لایت باکس‌ها اغلب 2 مترمربع است که به دلیل قرار گرفتن در کنار پله‌برقی و اندازه نسبتا بزرگی که دارند به صورت ناخودآگاه توجه افراد را به خود جلب می‌کنند. اگر از مترو استفاده کرده باشید قطعا توجه شما هم حداقل به یکی از این تابلوها جلب شده است.

 

تبلیغ در لایت باکس مترو

 

 

2.تبلیغ در مترو کنار سکوی ایستگاه‌های مترو:

دیوارهای کنار سکو یکی دیگر از فضاهای تبلیغاتی در ایستگاه‌هاست که امکان نمایش بنرهای تبلیغاتی بزرگ را فراهم می‌آورد. اگر این فضا را برای نمایش پیام تبلیغاتی خود انتخاب می‌کنید باید توجه داشته باشید که بنرهای تبلیغاتی در این قسمت به علت ابعاد بزرگ و نزدیکی به افراد اکثرا توجه مخاطبان در سکوی روبرویی را جلب می‌کند.

 

تبلیغ در سکوی مترو

 

3.تبلیغ در تابلوهای داخل واگن:


معمولا در داخل واگن‌ها چند قسمت برای بنرهای تبلیغاتی وجود دارد مثل فضای بالای صندلی‌ها یا درب‌ها. این فضاها اغلب مستطیل شکل هستند و توسط افرادی که ایستاده و یا روی صندلی‌های روبرویی نشسته باشند قابل مشاهده‌اند. به این بنرهای تبلیغاتی کتیبه هم گفته می‌شود.

درخواست تبلیغات در کتیبه‌های داخل واگن مترو

 

تبلیغ در واگن مترو

 

4.تبلیغ در دستگیره‌های داخل واگن:

یکی از فضاهای موثر و مورد توجه برای تبلیغات در مترو دستگیره‌های داخل واگن هستند. این نوع تبلیغ با وجود اندازه کوچک می‌تواند توجه مخاطب را به خوبی به خود جلب کند، حتما تا به حال شما هم تحت تاثیر این نوع تبلیغات قرار گرفته‌اید. تبلیغ در دستگیره‌های مترو در هر زمانی می‌تواند مفید باشد، به طوری که در زمان خلوت بودن مترو به علت هماهنگی و جذابیت بصری و در زمان ازدیاد جمعیت از طریق تماس مستقیم با مخاطب مورد توجه قرار می‌گیرد. تبلیغات در دستگیره‌ها در حالت معمول می‌تواند به صورت یک کارت در ابعاد مشخص ارائه شود، اما با ایده‌هایی خلاقانه می‌توان محصولات را به اشکال مختلف از طریق دستگیره به نمایش گذاشت. قطعا استفاده از روش دوم میتواند موثرتر واقع شود.
در زیر نمونه‌ای از این تبلیغات خلاقانه را مشاهده می‌کنید:

درخواست تبلیغ در دستگیره‌های داخل واگن مترو

 

تبلیغ در دستگیره مترو                               

 

5.تبلیغات روی بدنه قطار:

تبلیغات روی بدنه قطار یکی از روش‌های جدید تبلیغات در مترو است که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است و جذابیت زیادی دارد. این نوع تبلیغات در ابعاد بزرگ و گسترده روی بدنه مترو انجام می‌شود.
طول یک قطار شهری تقریبا برابر 100 متر شامل 5 واگن 20 متری با ارتفاع تقریبی 3.7 متر است، بنابراین برای انجام این نوع روش تبلیغاتی لازم است در انتخاب و جایگاه هر تصویر، رنگ، ابعاد، متن و... توجه به سزایی داشته باشید. انتخاب نادرست هر یک از این موارد نه تنها فرصت تبلیغاتی شما را از بین می‌برد بلکه ممکن است تاثیر منفی نیز بر مخاطب بگذارد.

درخواست تبلیغات روی بدنه قطارهای مترو

 

تبلیغ روی بدنه مترو

6.تبلیغ در گیت‌های ورودی و خروجی مترو:

فضای کوچکی که در گیت های ورودی یا خروجی مترو وجود دارد امکان نمایش تبلیغات را در ابعاد مشخص فراهم می‌کند. افراد برای استفاده از مترو حداقل دوبار از این گیت‌ها عبور می‌کنند بنابراین تبلیغ در این قسمت امکان دیده ‌شدن توسط مخاطبین را فراهم می‌کند.

 

تبلیغ در گیت مترو

 

7.تبلیغ در راهروهای ایستگاه:

در فضای ایستگاه‌ها اغلب راهروهایی برای تغییر خط و یا ورود و خروج وجود دارد که مسافران از آن عبور می‌کنند بنابراین این راهروها نیز فضای دیگری برای تبلیغات فراهم می‌کنند. تبلیغات در این قسمت‌ها اغلب به صورت بنرهای بزرگ صورت می‌گیرد.

 

تبلیغ در راهروی مترو

 

تعرفه تبلیغات در مترو


قیمت تبلیغات در مترو به عوامل مختلفی از جمله مکان جغرافیایی ایستگاه، گرید ایستگاه (ایستگاه‌ها به 3 گرید +A، A و B تقسیم می‌شوند)، نوع رسانه تبلیغاتی، ابعاد، مدت زمان اکران و... بستگی دارد. در حال حاضر تعرفه تبلیغات مترو در سال 1402 به طور تقریبی به شکل زیر محاسبه می‌شود.

تابلوهای روی سکو و بنری:
بنا بر گرید هر ایستگاه به ازای هر متر مربع از مبلغ 1/500/00 تا 2/500/00 تومان


لایت باکس‌ها:
بنا بر گرید هر ایستگاه ماهانه از مبلغ 4/000/000 تا 8/500/00 تومان


گیت‌های ورودی:
بنا بر گرید هر ایستگاه ماهانه به ازای هر عدد از مبلغ 800/000 تا 1/500/000 تومان

بدنه قطار:
به ازای هر ماه از مبلغ 45/000/000 تومان


تابلوهای داخل قطار:
به ازای هر کتیبه از مبلغ 500/000 تومان

 

تعرفه تبلیغات در ایستگاه های مترو

خط 1 خط 2 

خط 3

 خط 4خط 5 خط 6خط 7 

نام ایستگاه

گرید

نام ایستگاهگرید نام ایستگاه گرید  نام ایستگاه گرید نام ایستگاهگرید نام ایستگاه گرید نام ایستگاه  گرید

تبلیغ در ایستگاه مترو تجریش

A+

تبلیغ در ایستگاه مترو فرهنگسراتبلیغ در ایستگاه مترو قائم  Bتبلیغ در ایستگاه مترو کلاهدوزتبلیغ در ایستگاه مترو کرج  +Aتبلیغ در ایستگاه مترو امیرکبیر  A تبلیغ در ایستگاه  مترو میدان صنعت A+

تبلیغ در ایستگاه مترو قیطریه

A+

تبلیغ در ایستگاه مترو تهرانپارس تبلیغ در ایستگاه مترو شهید محلاتی Bتبلیغ در ایستگاه مترو نیروی هوایی تبلیغ در ایستگاه مترو گلشهر +A  تبلیغ در ایستگاه مترو کیانشهرتبلیغ در ایستگاه مترو مولوی  A

تبلیغ در ایستگاه مترو صدر

A

تبلیغ در ایستگاه مترو شهید باقری

 تبلیغ در ایستگاه مترو هروی

Bتبلیغ در ایستگاه مترو نبرد  تبلیغ در ایستگاه مترو وردآورد Bتبلیغ در ایستگاه مترو شهید رضایی  Bتبلیغ در ایستگاه مترو شهدای 17 شهریور 

A

تبلیغ در ایستگاه مترو قلهک

A

تبلیغ در ایستگاه مترو دانشگاه علم و صنعت  تبلیغ در ایستگاه مترو شهید زین‌الدینBتبلیغ در ایستگاه مترو پیروزی  تبلیغ در ایستگاه مترو محمدشهر تبلیغ در ایستگاه مترو شهرک آزمایش  B تبلیغ در ایستگاه مترو برج میلاد A

تبلیغ در ایستگاهA مترو شریعتی

A

تبلیغ در ایستگاه مترو سرسبز  تبلیغ در ایستگاه مترو خواجه عبداله انصاری Bتبلیغ در ایستگاه مترو ابن سینا   Bتبلیغ در ایستگاه مترو ورزشگاه آزادی  تبلیغ در ایستگاه مترو مرزداران  Bتبلیغ در ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس 

تبلیغ در ایستگاه مترو میرداماد

A+

تبلیغ در ایستگاه مترو جانبازان تبلیغ در ایستگاه مترو شهید صیاد شیرازی Bتبلیغ در ایستگاه مترو میدان شهدا  تبلیغ در ایستگاه مترو اتمسفرتبلیغ در ایستگاه مترو یادگار امام  Bتبلیغ در ایستگاه مترو هلال احمر  A

تبلیغ در ایستگاه مترو حقانی

B

تبلیغ در ایستگاه مترو فدک تبلیغ در ایستگاه مترو قدوسیBتبلیغ در ایستگاه مترو فردوسی  Aتبلیغ در ایستگاه مترو ایران خودرو تبلیغ در ایستگاه مترو شهید اشرفی اصفهانی تبلیغ در ایستگاه مترو بسیج 

تبلیغ در ایستگاه مترو مصلی

A

تبلیغ در ایستگاه مترو سبلان تبلیغ در ایستگاه مترو جهاد Bتبلیغ در ایستگاه مترو میدان انقلاب  +َA تبلیغ در ایستگاه مترو چیتگر تبلیغ در ایستگاه مترو شهید ستاری تبلیغ در ایستگاه مترو رودکی 

تبلیغ در ایستگاه مترو بهشتی

A+

تبلیغ در ایستگاه مترو شهید مدنی  تبلیغ در ایستگاه مترو میدان ولیعصر+A تبلیغ در ایستگاه مترو توحید تبلیغ در ایستگاه مترو گرمدره  تبلیغ در ایستگاه مترو دولت آباد Bتبلیغ در ایستگاه مترو کمیل 

تبلیغ در ایستگاه مترو مفتح

A

تبلیغ در ایستگاه مترو امام حسین (ع) 

تبلیغ در ایستگاه مترو منیریه

Aتبلیغ در ایستگاه مترو دکتر حبیب اله B  تبلیغ در ایستگاه مترو بعثت  Bتبلیغ در ایستگاه مترو مدافعان سلامت 

تبلیغ در ایستگاه مترو هفت تیر

A+

تبلیغ در ایستگاه مترو دروازه شمیران +A تبلیغ در ایستگاه مترو راه آهن Aتبلیغ در ایستگاه مترو استاد معین     تبلیغ در ایستگاه مترو آهنگ  B

تبلیغ در ایستگاه مترو طالقانی

B

تبلیغ در ایستگاه مترو بهارستان 

 تبلیغ در ایستگاه مترو جوادیه

Bتبلیغ در ایستگاه مترو میدان آزادی      تبلیغ در ایستگاه مترو چهل تن دولاب

تبلیغ در ایستگاه مترو دروازه دولت

A+

تبلیغ در ایستگاه مترو ملت+A تبلیغ در ایستگاه مترو زمزم Bتبلیغ در ایستگاه مترو بیمه      تبلیغ در ایستگاه مترو میدان قیام  B

تبلیغ در ایستگاه مترو سعدی

A

تبلیغ در ایستگاه مترو حسن آباد 

تبلیغ در ایستگاه مترو عبدل آباد

Bتبلیغ در ایستگاه مترو شهرک اکباتان     تبلیغ در ایستگاه مترو بوستان گفتگو 

تبلیغ در ایستگاه مترو امام خمینی

A+

تبلیغ در ایستگاه مترو دانشگاه امام علی تبلیغ در ایستگاه مترو نعمت آباد Bتبلیغ در ایستگاه مترو ارم سبز      تبلیغ در ایستگاه مترو بریانک  B

تبلیغ در ایستگاه مترو پانزده خرداد

A+

تبلیغ در ایستگاه مترو میدان حر تبلیغ در ایستگاه مترو آزادگان Bتبلیغ در ایستگاه مترو تئاتر شهر +A      

تبلیغ در ایستگاه مترو خیام

A+

تبلیغ در ایستگاه مترو شهید نواب صفوی تبلیغ در ایستگاه مترو سهروردی A        

تبلیغ در ایستگاه مترو میدان محمدیه

A+

تبلیغ در ایستگاه مترو شادمان+A تبلیغ در ایستگاه مترو نوبنیاد A        

تبلیغ در ایستگاه مترو شوش

B

تبلیغ در ایستگاه مترو دانشگاه شریف تبلیغ در ایستگاه مترو میرزای شیرازی B        

تبلیغ در ایستگاه مترو پایانه جنوب

A

تبلیغ در ایستگاه مترو طرشت تبلیغ در ایستگاه مترو شهرک شریعتی B        

تبلیغ در ایستگاه مترو علی آباد

B

تبلیغ در ایستگاه مترو صادقیه +A تبلیغ در ایستگاه مترو اقدسیه B        

تبلیغ در ایستگاه مترو جوانمرد قصاب

A

   تبلیغ در ایستگاه مترو حسین آباد         

تبلیغ در ایستگاه مترو شهرری

B

            

تبلیغ در ایستگاه مترو حرم مطهر

B

            

 

نتیجه‌گیری:
با توجه به آن چه گفته شد مترو فضایی گسترده با طیف وسیعی از مخاطبین است که پتانسیل بالایی برای تبلیغات دارد. این فضاها شامل فضاهای داخلی واگن‌ها و فضاهای ایستگاهی است که متناسب با هدف و بودجه هر کسب و کار برای نمایش تبلیغات انتخاب می‌شود.
بینش مدیا به عنوان یکی از فعالان حوزه تبلیغات محیطی ضمن ارائه انواع فضاهای تبلیغاتی در مترو، امکان راهنمایی و مشاوره توسط کارشناسان حوزه تبلیغات را برای کلیه کسب و کارها فراهم آورده است.

برای اطلاع دقیق از قیمت‌های تبلیغ در مترو و رزرو تابلو می‌توانید از طریق سایت بینش‌مدیا و یا تماس با کارشناسان ما اقدام کنید.