کاربرد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در بازاریابی و تبلیغات

به نظر می­رسد واقعیت مجازی  (VR)و واقعیت افزوده (AR) در حال تغییر چشم‌انداز بازاریابی هستند. اینکه چقدر؟ در ماه‌ها و سال‌های آینده مشخص خواهد شد، اما شرکت‌های بزرگ در حال حاضر از آن استفاده زیادی می‌کنند و سرمایه‌گذاری زیادی روی این فناوری نسبتاً جدید برای ایجاد تجربیات تازه برای کاربران انجام می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به بیان کاربرد واقعیت مجازی و واقعیت افزورده در بازاریابی و تبلیغات بپردازیم:

واقعیت مجازی (Virtual Reality) چیست؟

با واقعیت مجازی، مخاطبان شما وارد یک محیط مجازی و تولید شده به انتخاب شما می­‌شوند. این محیط می­‌تواند واقع‌­گرایانه یا کاملا خلق شده و فانتزی باشد. کاربر با استفاده از وسایل کمکی فیزیکی مانند عینک، هدفون یا بلندگو، خود را در واقعیت جدید غوطه‌­ور می­‌کند.

با واقعیت مجازی، مناظر و صداهای محیط شما قطع می­‌شوند و با یک محیط مجازی و کامپیوتری جایگزین می‌­شوند. این محیط می‌­تواند هر مکانی باشد برای مثال می­‌توانید به زمین تنیس منتقل شوید، با حریف دیجیتالی خود مبارزه کنید، یا در یک دنیای فانتزی با اژدها مقابله کنید! واقعیت مجازی شما را به صورت 360 درجه و سه بعدی احاطه می­‌کند تا احساس کنید کاملاً در جهان دیگری غوطه‌­ور شده‌­اید. در بسیاری از موارد، می‌توانید در تجربیات واقعیت مجازی حرکت کنید و از دستان خود برای جابجایی اشیا استفاده کنید.

واقعیت افزوده (Augmented Reality) چیست؟

واقعیت افزوده از فناوری برای پوشش (یا تقویت) صداها، گرافیک­‌ها و متن در دنیای واقعی استفاده می­‌کند. شما به بعد دیگری منتقل نمی­‌شوید بلکه جنبه­‌هایی از آن را به دنیای خود می­‌آورید و تجربه خود را بهبود می­‌بخشید. در حالی که واقعیت مجازی اغلب به یک هد‌ست مخصوص نیاز دارد، اما شما می‌­توانید واقعیت افزوده را با نگه داشتن گوشی خود در حین اجرای برنامه‌­ها، تجربه کنید.

 

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در بازاریابی

موج پیشرفت بازاریابی در آینده شامل استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در بازاریابی برای جذب مخاطب بیشتر، جمع‌آوری داده‌ها و موقعیت بهتر استراتژی تبلیغاتی شما برای پاسخگویی به نیازهای فردی مشتریان است. پیش‌بینی می­شود که تاثیر اقتصادی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال جاری به رقم خیره‌­کننده 29.5 میلیارد دلار برسد. چرا؟ زیرا آن­‌ها تجربیات کاربری جذاب، فراگیر و تعاملی ایجاد می­‌کنند و مصرف­‌کنندگان را قادر می‌­سازند تا از نزدیک با محصول یا خدمات شما آشنا شوند. در صورت استفاده صحیح، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌­تواند آگاهی خریدار را بهبود بخشد، شخصی­سازی بهتر را ارائه دهد و روند خرید را تسریع بخشد.

از جمله کاربردهای این فناوری‌­ها در بازاریابی عبارت­‌اند از:

ایجاد یک تجربه شخصی‌­تر

با توسعه محیط­‌های مجازی یا افزوده شده که به نوعی پویا هستند، بازاریابان به مصرف­‌کنندگان نشان می‌­دهند که وقتی از محصولات یا خدمات خاصی استفاده می­‌کنند، زندگی چگونه خواهد بود. استفاده از VR یا AR به شما این امکان را می دهد که فراتر از فیلم­‌ها حرکت کنید و تجربه شخصی­‌تری ایجاد کنید.

نمونه ای از این موضوع برند "IKEA" است که از AR (واقعیت افزوده) برای بازاریابی محصولات خود استفاده می­‌کند.

برنامه "IKEA Place" به مشتری اجازه می­‌دهد تا محصولی را در کاتالوگ انتخاب کند، گوشی هوشمند خود را به سمت یک منطقه خاص در خانه خود بگیرد و ببیند محصول در آن مکان چگونه به نظر می‌­رسد. ایکیا با این روش به ساده­‌سازی تصمیم­‌گیری در مورد خرید دکوراسیون خانه و نحوه طراحی داخلی کمک می‌­کند.

 

کاربرد واقعیت افزوده در بازاریابی

 

ارائه قابلیت تست قبل از خرید

فناوری واقعیت افزوده می‌­تواند قابلیتی را ایجاد کند که در آن مصرف‌­کننده به صورت دیجیتالی محصولی مانند لباس، لوازم جانبی یا لوازم آرایش را امتحان ­کند.

قابلیت تست قبل از خرید، در زمان مصرف­‌کننده صرفه­‌جویی می‌­کند و پاسخ­‌هایی را که برای تصمیم‌­گیری سریع‌تر نیاز دارند، ارائه می‌دهد. خریداران بدون نیاز به رفتن به یک فروشگاه فیزیکی، می­‌بینند که یک لباس یا محصول دیگر روی ظاهر آن­‌ها چه شکلی خواهد بود.

خرده فروش محصولات زیبایی و عطر سفورا (Sephora) این رویکرد را با موفقیت به کار گرفته است.

با استفاده از ویژگی تست زیبایی سفورا، مشتریان می­توانند ببینند که در هنگام استفاده از محصولات آرایشی مختلف چگونه به نظر می‌­رسند. برای یافتن ظاهری که می‌خواهند، مصرف‌کنندگان می‌توانند به صورت دیجیتالی از سایه چشم، رژ لب، مژه مصنوعی و موارد متعدد دیگر استفاده کنند.

 

 

نشان دادن بیشتر یک برند

با افزودن AR یا VR به کمپین­های بازاریابی، می­توانید اطلاعات بیشتری درباره برند خود در اختیار مخاطبان قرار دهید. می‌توانید از VR برای غوطه‌ورشدن آن‌ها در دنیایی استفاده کنید که فعالیت‌های تحقیق و توسعه شما را برجسته می‌کند، یا به آن­ها نشان دهید که چگونه با کمپین‌های اجتماعی خود تفاوت ایجاد می‌کنید.

با گسترش این فناوری صنایع و کسب‌وکارها، راه‌های جدیدی برای تبلیغ برندهای خود، افزایش حفظ و وفاداری مشتری و افزایش فروش پیدا می‌کنند.

در حالی که بسیاری از نمونه‌های استفاده شده از VR و AR در شرکت‌های B2C است، اما واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای بازاریابی B2B نیز ارزشمند هستند.

 

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تبلیغات

1.تبلیغات می‌­توانند واقعی‌­تر شوند.

با VR، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند آگهی‌های تبلیغاتی ایجاد کنند که مصرف‌کنندگان را به سرزمین‌های دور سوق دهد یا آن­‌ها را در میان صحنه‌های اکشن هیجان‌انگیز قرار دهد. AR همچنین می‌تواند برای ایجاد تبلیغات تعاملی و جذاب، مانند بازی‌ها یا آزمون‌ها استفاده شود.

2.تبلیغات را می­توان برای جمعیتی خاص هدف قرار داد.

با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند تبلیغاتی را ایجاد کنند که برای جمعیت‌شناختی خاصی مانند سن، جنسیت یا علایق هدف‌گذاری شده باشد. به عنوان مثال، یک شرکت لوازم آرایشی می­‌تواند تبلیغی ایجاد کند که به طور خاص برای زنان جوانی که به آرایش علاقه‌مند هستند، باشد.

3. تبلیغات می‌­تواند شخصی‌­تر باشد.

از VR و AR می‌­توان برای ایجاد تبلیغات شخصی­‌سازی شده استفاده کرد. به عنوان مثال، یک شرکت مواد غذایی می‌تواند یک تجربه واقعیت افزوده ایجاد کند که به مردم اجازه می‌دهد غذای مورد علاقه‌شان را ببینند.

4. تبلیغات می‌­تواند تعاملی‌­تر باشد.

با VR و AR، تبلیغات می‌­توانند تعاملی‌­تر و جذاب­‌تر باشند. برای مثال، یک شرکت خودروسازی می‌تواند یک تست درایو VR ایجاد کند که به مردم اجازه می‌دهد رانندگی با یک ماشین جدید را تجربه کنند. یا یک شرکت هواپیمایی می‌تواند یک تجربه واقعیت افزوده ایجاد کند که به افراد اجازه می‌دهد قبل از رزرو سفر، مقصدهای مختلف را بررسی کنند.

7. تبلیغات می­تواند سرگرم‌کننده­تر باشد.

در نهایت، VR و AR می­توانند تبلیغات را سرگرم­‌کننده­تر کنند. به عنوان مثال، یک استودیو فیلم می­تواند یک تجربه واقعیت مجازی ایجاد کند که به افراد اجازه می­دهد وارد فیلم مورد علاقه خود شوند. یا یک پارک می‌تواند یک تجربه واقعیت افزوده ایجاد کند که به افراد اجازه می‌دهد جاذبه‌های مختلف را تجربه کنند.

 

 کاربرد واقعیت مجازی

 

مزایای استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

  1. تعامل را افزایش می‌دهد

    با ایجاد تجربیات همه‌­جانبه‌­تر، راه­‌های شخصی­‌تری برای تعامل با برند، محصول یا خدمات خود به مخاطبانتان ارائه می‌­دهید.

     

  2. آگاهی از برند را بهبود می‌بخشد

    این فناوری می‌تواند توجه مخاطبان هدف شما را جلب کند و همچنین برند شما را به دیگرانی که مجذوب فرصت‌های VR یا AR هستند معرفی کند. این مخاطب جدید حتی ممکن است قبلا به هیچ وجه به خرید محصول یا خدمات شما فکر نکرده باشد.

     

  3. به بینش بهتری از مشتری دست می‌یابد

    با جمع‌آوری داده‌ها درباره نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با نام تجاری شما از طریق واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی، می‌توانید دیدگاه بهتری از مشتری به دست آورید. با استفاده از این اطلاعات‌، می‌توانید کمپین‌های بازاریابی آینده را بهبود بخشیده و شخصی‌سازی تبلیغات و بازاریابی را نیز افزایش دهید.

     

  4. روند خرید را تسریع می‌­کند

مرحله خرید به لطف تجربیات AR یا VR می‌­تواند سریع‌تر اتفاق بیفتد. زیرا یک مصرف کننده می­‌تواند به طور مجازی محصول شما (لباس، کفش، عینک، محصولات زیبایی و...)  را امتحان کرده و سریع‌تر تصمیم به خرید بگیرد.

 

چالش‌ها و محدودیت‌های بازاریابی VR و AR

در حالی که استفاده از VR و AR در استراتژی­‌های بازاریابی شما مزایای ارزشمندی دارد، موانعی نیز وجود دارد.

  • هزینه‌­های بالا

    یک چالش مهم در بازاریابی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هزینه بالای استفاده از این فناوری‌های پیشرفته است. ایجاد یک تجربه مجازی یا افزوده موثر نیاز به نرم‌افزار و تجهیزات تخصصی دارد که به دلیل هزینه، همیشه در دسترس کسب‌و‌کارهای کوچک‌تر نیست. همچنین گنجاندن این فناوری‌ها در کمپین‌های بازاریابی شما به زمان و منابع نیاز دارد. از طرف مشتری نیز دستگاه‌های واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی می‌توانند قیمت گزافی داشته باشند که بسیاری حاضر به پرداخت آن نیستند.

  • مسائل فنی

    به عنوان فناوری‌های نسبتاً جدید و در حال توسعه، AR و VR هنوز استانداردی ندارند. بنابراین مشتریان ممکن است مشکلات فنی با تجهیزات خود یا برنامه شرکت شما داشته باشند که می‌­تواند ناامیدکننده باشد و باعث شود آن­‌ها به برند شما بی‌­اعتماد شوند.

     

  • نیاز به مهارت‌­های تخصصی

 از آنجایی که این فناوری بسیار جدید است، افراد نسبتاً کمی مهارت‌های تخصصی لازم را دارند. شما باید تیم بازاریابی خود را برای استفاده از نرم‌افزار و تجهیزات واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی آموزش دهید. این آموزش مستلزم زمان و تلاش است و آن‌ها را از سایر مسئولیت‌های خود دور می‌کند.

 

روندها و فرصت­‌های آینده برای VR و AR در بازاریابی

با افزایش استانداردهای فنی و کاهش هزینه تجهیزات مصرف‌گرا، بازاریابان شاهد افزایش فرصت‌های استفاده از VR و AR خواهند بود. مشتریان نیز به تجربیات فراگیر عادت خواهند کرد و انتظارات آن­‌ها افزایش خواهد یافت. به این ترتیب، تیم­‌های بازاریابی باید خود را با روندهای در حال تغییر وفق دهند تا برای مشتریان جذاب باشند. آن­‌ها باید راه‌هایی برای گنجاندن VR و AR در استراتژی‌های بازاریابی خود بیابند.

استفاده از هوش مصنوعی نیز همچنان رو به افزایش خواهد بود. جریان قوی‌تر خواهد شد و همه چیز را از برنامه‌ریزی محتوا برای تجربه‌های همه­‌جانبه AR و VR تا جمع‌آوری داده‌های کاربر که این تجربیات را بهتر شخصی‌سازی می‌کند، بهبود می‌بخشد. بنابراین کسب و کار شما باید خود را تطبیق دهد و یاد بگیرد که چگونه از این پیشرفت­‌ها به نفع خود استفاده کند.

شرکت‌­ها می‌­توانند از هم اکنون با آزمایش AR و VR و همچنین با درک قدرت هوش مصنوعی شروع به آماده­‌سازی خود کنند. یکی از راه‌های سودمند برای انجام این کار، استفاده از این فناوری‌ها در زمینه‌های دیگر، مانند برنامه‌ریزی و تولید محتوا است.

 

بهترین روش‌ها برای استفاده از VR و AR در بازاریابی

در حالی که بهترین روش‌ها هنوز در حال ساخت هستند، در اینجا چند مورد وجود دارد که می‌­توانید به کار بگیرید:

  • مخاطبان هدف خود را بشناسید تا مشخص کنید آیا واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده برای آن‌­ها قابل قبول و در دسترس است یا خیر.
  • برای شروع، ممکن است بخواهید یک تجربه واقعیت افزوده ایجاد کنید تا مشتریان بتوانند از طریق تلفن خود به آن دسترسی داشته باشند. در ادامه ممکن است آن­‌ها انتظار راه­‌های بیشتری برای تعامل با شما و محصولات شما داشته باشند، که این می‌­تواند منجر به توسعه پیشنهادات واقعیت مجازی شود.
  • تجارب همه‌­جانبه‌ای ایجاد کنید که با ارزش­‌های برند همسو باشد. بدانید که برند شما چه چیزی را نشان می­‌دهد و مطمئن باشید که هر تجربه­‌ای منعکس­‌کننده آن است. همچنین، راه‌های جدیدی برای به اشتراک گذاشتن آن ارزش‌ها کشف کنید.

 

نتیجه‌گیری:

همانطور که فناوری پیشرفت می‌­کند، استراتژی‌­های بازاریابی نیز بهبود می­‌یابد. استفاده از فناوری‌های جدید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌تواند تجربه کاربر را با روشی غیرقابل تصور در گذشته، افزایش دهد.

با VR و AR، مصرف­‌کنندگان دیگر مجبور نیستند روی تخیلات خود حساب کنند یا تصاویر بصری محصولات و یا خدمات را در ذهن خود تداعی کنند. بلکه می‌­توانند به صورت مجازی آن را تجربه کنند.

نظر خود را بنویسید

  • هنوز نظری برای این پست ارسال نشده است. اولین نظر را شما ارسال کنید!

نظر خود را بنویسید