مخاطب شرط اول انتخاب تبلیغ

ویژگی هایی که تبلیغ کنندگان در برنامه ها وتحلیل های رسانه ای خود ازآنهااستفاده میکنند عبارتند از:

هزینه: قطعاهزینه در انتخاب رسانه ها عامل بسیار مهمی است. برخی رسانه ها گران و برخی دیگر ارزان است . برای مثال هزینه تبلیغات در ساعات پربیننده زیاد است . همچنین هزینه تولید یک تبلیغ تلویزیونی احتمالا گران است . از طرفی رادیو کم هزینه تر است . اگرچه هزینه عامل مهمی است اما هزینه ها باید با عوامل دیگر هماهنگ باشند

کارایی: کارایی هزینه مقیاس های متفاوتی همچون هزینه به ازای هر هزار بار نمایش و هزینه برای یک درصد از مخاطبان دارد. کارایی رسانه ها معمولا هدف مهم رسانه های تبلیغاتی است و بیشتر تبلیغ کنندگان سعی می‌کنند علاوه بر هزینه های اساسی تبلیغات ، کارایی هزینه را نیز در نظر بگیرند

دسترسی: یک عامل مهم دیگر دسترسی است . چه تعداد از افراد بازار هدف با رسانه ها یا رسانه های خاص ارتباط برقرار کرده اند (دسترسی عددی ) ؟ یا چه قسمتی از بازار هدف رسانه یا وسیله ارتباط بیشتری از مخاطبان هدف دسترسی دارد معمولا مطلوب همگان است اما همین وسیله ممکن است هزینه بیشتری نیز در برداشته باشد. بنابراین بسیاری از عوامل باید باهم بررسی شوند: دسترسی را دیده یا شنیده (درصدی درصدی)؟

تکرار: از آنجا که تکرار اغلب هدف مهم برنامه های تبلیغاتی است رسانه هایی که میزان تکرار معقولی دارند معمولا مورد توجه هستند . برخی رسانه ها تکرار را تقریبا به عنوان بخش معمول تبلیغشان حساب میکنند . تبلیغات در رسانه های پخشی به طور مداوم پخش میشود و در اینترنت نیز در هر دقیقه از روز در دسترس است.تکرار زیاد خطر آزردگی مخاطب را به دنبال دارد و کارایی را نیز کاهش میدهد . افرادی که یک تبلیغ را خیلی زیاد میبینند یا میشنوند ممکن است که آن را از ذهن خود خارج کنند یا بدتر از آن عکس العمل منفی نسبت به پیام تبلیغاتی نشان دهند.

با توجه به تعاریف بالا به طور مثال شرکت‌های ایرانی ارائه‌دهنده مواد شوینده که محصولشان در مرحله معرفی به بازار است می‌توانند سبد تبلیغاتی شامل تیزرهای کوتاه تبلیغاتی برای معرفی برند به بازار، فعالیت‌های ترویجی برای قرار دادن محصول در بهترین جای فروشگاه‌ها، برشمردن ویژگی‌ها و نقاط تمایز محصولات در نقطه عرضه، رسانه‌های چاپی که گروه هدف خانم‌های جامعه را دنبال می‌کنند و کمپین‌های ویروسی شبکه‌های اجتماعی را برای آن محصول در نظر بگیرند؛ به‌صورت کلی این موارد می‌تواند به محصولاتی/برندهایی که در مرحله معرفی هستند بسیار کمک کند و ریسک سرمایه‌گذاری بازاریابی‌شان را پایین بیاورد.

در کنار این مخاطبان معمولا علاقه دارند که برای خرید یک محصول ابتدا آن را با سایر محصولات مشابه از چند نظر مقایسه کنند. به‌صورت کلی انتخاب نادرست مواد شوینده برای مخاطبان جامعه هزینه‌بردار است و حتی ممکن است برای آنها هزینه‌های جسمانی را به همراه داشته باشد؛ به‌عنوان نمونه اگر فردی شامپوی مناسبی را برای موی خود انتخاب نکند، ممکن است موی آن فرد دچار مشکل شده و هزینه‌های جسمانی را برای آن فرد به همراه داشته باشد؛ به همین دلیل مخاطبان معمولاً در انتخاب این‌گونه محصولات دقت می‌کنند که مناسب‌ترین محصول را برای خود انتخاب کنند.

این فرصت به مقایسه گذاشته شدن و موردبررسی قرار گرفتن امروزه از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال امکان‌پذیر است و خریداران می‌توانند نظرات خود را راجع به یک محصول و مقایسه آن با دیگر محصولات در اختیار دیگران قرار دهند. شرکت‌ها در این شرایط باید بتوانند این فضا را مدیریت کنند و از آن بهره ببرند.

محصولاتی که مربوط به مردان جامعه هست نیز می‌تواند در نقاطی که این گروه هدف رفت‌و‌آمد دارند، تبلیغ شود یا در مجله‌های مختلف که گروه هدف مردان جامعه را دنبال می‌کنند آگهی‌های تبلیغاتی لحاظ شود؛ پیش‌بینی می‌شود که معرفی محصول در نقطه فروش برای این قشر از جامعه نیز اثربخش باشد.

در این میان برای نشانه گرفتن گروه هدف مردان، این‌گونه محصولات را می‌توان در نقاط پررفت‌وآمد این قشر مانند باشگاه‌های ورزشی نیز تبلیغ کرد؛ این در حالی است که شرکت‌های ایرانی در این نقطه پررفت‌وآمد کمتر کار تبلیغاتی انجام می‌دهند.

منبع: www.yourarticlelibrary.com


نظر خود را بنویسید

  • هنوز نظری برای این پست ارسال نشده است. اولین نظر را شما ارسال کنید!

نظر خود را بنویسید