مزایا و معایب رسانه‌های تبلیغی مکتوب

مزایا و معایب رسانه‌های تبلیغی مکتوب

انواع رسانه های تبلیغی مکتوب

با وجود فرارسیدن عصر رسانه های مجازی و رشد انفجاری رسانه دیداری گرچه عرصه را بر رسانه مکتوب تنگ کرده است؛ ولی باعث نابودی آن نشده و نخواهد شد.این پیش بینی از سر تعصب نیست؛ بلکه بدان واسطه است که پدید آمدن امکانات جدید رسانه ای گرچه توانسته انحصار و یکه تازی رسانه مکتوب را بشکند، ولی باعث از میان رفتن کارکردهای آن نشده است.
مزایای تبلیغات در رسانه های مکتوب:
کسب‌و‌کارهای کوچک با بودجه محدود می‌توانند به راحتی از این نوع تبلیغات بهره ببرند. همچنین این نوع تبلیغات برای کسب‌و‌کارهای مبتنی بر مشتریان محلی نیز بسیار مفید فایده است. از دیگر مزایا می‌توان به نکات زیر اشاره کرد: رنگ، برای خوانندگان به لحاظ بصری لذت بخش و خوشایند است. چاپ رنگی برای مجلات بهترین انتخاب است.دوام یا عمر مفید بالا به خواننده زمان می دهد تا جزئیات تبلیغ را ارزیابی کند و اجازه می دهد تا پیامهای کاملتر به خواننده منتقل شود.
گزینش مخاطب:
گزینش مخاطب در نشریات بسیار کاراتر از سایر رسانه ها است. محیط انتخابی و قابل پیش بینی مجلات، تبلیغ کنندگان را قادر می سازد تا کمپین های خود را با دقت برنامه ریزی و تنظیم کنند.امکان دسترسی به گروه های هدف در مکان های جغرافیایی خاص و بازار های بزرگ با دامنه وسیع را با هزینه ای معقول فراهم می‌سازد

معايب:
عدم باز خور فوری: تبلیغ کنندگان در مجلات پاسخ مخاطبان را نسبت به رسانه هایی مانند روزنامه یا رادیو با سرعت کمتری دریافت می کنند.پوشش جغرافیایی سطحی: مجلات نمی توانند پوشش کاملی برای منطقه جغرافیایی مد نظر تضمین کنند.عدم توان دستیابی به مخاطبان انبوه با هزینه پایین: هزینه مجلات برای دستیابی به حجم انبوه مخاطبان بسیار بالا خواهد بود.با این توصیف می‌توان فهمید که استفاده از رسانه های مکتوب به تنهایی کافی نیست و باید در کنار دیگر روش ها مورد استفاده قرار گیرد.
نکته مهمی که در تبلیغات در رسانه های مکتوب باید به آنها توجه کرد تیراژ تعهد شده و تیراژ واقعی نشریات است، نشریات عموما کمتر از آنچه ادعا می‌کنند تیراژ دارند. به همین دلیل لازم است کسب‌و‌کارها از تیراژ واقعی نشریات مطلع شوند. نکته مهم دیگر توجه به عمودی یا افقی بودن نشریه است بدین معنا که نشریه برای یک صنعت خاص منتشر می‌شود(عمودی) یا موضوعات متنوعی را دربر می‌گیرد(افقی). تبیلغ در رسانه های افقی مفیدتر خواهد بود. اینکه چند درصد از تیراژ نشریه به صورت اشتراکی به دست مخاطبان می‌رسد و چند درصد نشریه را از باجه های مطبوعات خریداری می‌کنند نکته مهم دیگر دراین بخش است. هرچه درصد مشترکان کمتر باشد بهتر است زیرا مشترکان اغلب به نشریه کم توجهی می‌کنند.
رسانه ها در دوران کنونی بخش جدایی ناپذیر از زندگی مخاطبان شده اند. جوامع و ملت ها در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز، بخش عظیمی از فرهنگ، ارزش ها و هنجارهای جامعه خود و دیگر جوامع را از رسانه ها دریافت می‌کنند. به عبارتی بخش عظیمی از جامعه پذیری مخاطبان از طریق رسانه ها انجام می شود و نفوذ و تأثیر رسانه ها تا جایی است که برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه ها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین میکنند و اگر چگونه فکرکردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما می آموزند.
DigiAd Conf : منبع

نظر خود را بنویسید

  • هنوز نظری برای این پست ارسال نشده است. اولین نظر را شما ارسال کنید!

نظر خود را بنویسید